محل تبلیغات شما

 |

 رسالت»اظهارنظرهای برخیاز چهره‌های مشهور را بررسی می‌کند؛

سلبریتی‌های همه‌چیز دان!

لابد شما هم دیده و شنیده اید که برخی ازسلبریتی‌های همه چیز دان در حوزه‌های مختلف اظهار نظر کرده و خود را صاحب سخن می‌دانندو این اتفاق بعد از گسترش شبکه های اجتماعی شکل حادتری به خود گرفته است.

خبرنگار:زهره سادات |

لابدشما هم دیده و شنیده اید که برخی از سلبریتی‌های همه چیز دان در حوزه‌های مختلفاظهار نظر کرده و خود را صاحب سخن می‌دانند و این اتفاق بعد از گسترش شبکه هایاجتماعی شکل حادتری به خود گرفته است.

بیتردید فضای مجازی بخشی جدایی ناپذیر از زندگی همه ما شده است، صبح با باز کردن چشمها و قبل از جدا شدن از رختخواب اینترنت خود را روشن می کنیم و پس از جستجوی شبکههای مجازی به سراغ کارهای روزمره می رویم. در طی روز هم از هر فرصتی که پیش بیایدبرای سر زدن به دنیای مجازی استفاده می کنیم. در این فضا خیلی ها فقط دنبال کنندهاخبار و ماجراها هستند و شاید در نهایت خبر و یا مطلبی را بازنشر دهند. اما عده ایهم هستند که برای خود صفحاتی را در فضاهای مجازی ایجاد می کنند تا از این طریق حرف خود را به گوش دیگران برسانند. سهم ماآدم های معمولی در این فضا می تواند یک صفحه در اینستاگرام، یک اکانت در توئیتر و یا یک کانالدر تلگرام باشد با تعداد فالوورهای نه چندان زیاد. صفحه هایی که در آنها ازروزمرگی ها و دغدغه هایمان می نویسیم و آن را با جامعه کوچکی از دوستانمان شریک میشویم.

اماعده ای هم هستند که صفحه هایشان بالای چندین هزار و یا حتی چند میلیون دنبال کنندهدارد و حسابی در دنیای مجازی برای خود برو و بیایی دارند. افرادی که در زمینه هایهنری، ورزشی، رسانه، علم، ت، مدل و شهرت و معروفیتی دارند و از این جهت صفحات اجتماعی شان پر رونق هست و افراد زیادیآنان را دنبال می کنند. طبیعتا یکی از فواید این فضاها امکان ارتباط متقابلی استکه بین این چهره ها و مردم فراهم شده است. آنان می توانند مردم را در جریان برنامههای خود قرار دهند و یا برش هایی از زندگی شخصی خود را برای علاقه مندان شان بهنمایش بگذارند. انتقاد ها را بشنوند و در مواردی که لازم باشد پاسخگو باشند. اماگاهی تعداد زیاد دنبال کننده ها این توهم را برای این چهره ها یا به اصطلاحسلبریتی ها به وجود می آورد که باید در هر موضوعی ورود کنند و درباره آن نظر دهندچرا که خیال می کنند دنبال کننده های آنان منتظر شنیدن نظراتشان هستند و اگر اینکار را نکنند طرفدارانشان از دست‌شان ناراحت می شوند، البته گاهی هم مطالبهطرفداران آنان را به سمت اظهار نظر سوق می دهد. اما سؤال این است که آیا یک فردسواد و آگاهی لازم برای ورود به هر موضوعی را دارد؟ به عنوان مثال یک هنرپیشه و یایک ورزشکار چه میزان در مورد مسائل ی و یا اجتماعی و یا دینی صاحب رأی است وچه میزان به این موضوعات اشراف و آگاهی دارد و چه میزان در این موضوعات مطالعهداشته است که به راحتی به خود اجازه می دهد به این مسائل ورود پیدا کند؟ و یابرعکس آیا یک تمدار می تواند در مورد هنر و یا ورزش اظهار نظر کند؟

آنچهکه امروزه در کشور ما از آن به عنوان سلبریتی نام برده می شود بیشتر در موردهنرپیشه ها و هنرمندان و ورزشکاران مطرح است. نمونه های ورود به حوزه های نامرتبطبا صلاحیت و آگاهی این افراد فراوان است و برخی از آنها به سبب جنجال آفرینی شانبیشتر در اذهان مانده است. به عنوان مثال می توان به اظهارات خانم پریناز ایزدیاربازیگر سینما که گفته بود از نظر من سگ نجس نیست چون در حوادث طبیعی کاربرد زیادیدر نجات جان انسان ها دارد و یا ساره بیات دیگر بازیگر که معتقد بود شوهر خواهرمحرم است چون دستهایش شبیه پدرم است و یا خانم صبا کمالی بازیگر نه چندان مطرحی کههمین چند وقت پیش به بهانه گفت و گوی صمیمی با امام حسین (ع) صحبت هایی را مطرحکرد که از سوی کاربران فضای مجازی به توهین به اعتقادات مذهبی متهم شد و یا اظهارنظر لیلا حاتمی در مورد حجاب با استناد به سخنی از یک نویسنده اشاره کرد که همه یاین موارد نشان دهنده ی این است که ورود بسیاری از این سلبریتی ها به مسائل مرتبطبا دین از روی احساسات و نه آگاهی و شناخت نسبت به مسائل فقهی است. خیلی از اینسلبریتی ها ورود به مسائل امنیتی و ی هم می کنند و اظهار نظرهای ناپخته وناشیانه ای از خود بروز می دهند. به عنوان مثال پست اینستاگرامی حمید فرخ نژاد کهدر آن آرزو می کند کاش کشورش کسی مثل حاکم دبی را می داشت و یا آناهیتا همتیبازیگر تلویزیونی که درباره ی اعدام یکی از اعضای حزب تروریستی کومله که با هشتکنه به اعدام و نه به خشونت و نه به کشتار اظهار نظر می کند و یا خانم مهناز افشارکه با استناد به توئیت یک اکانت فیک در خصوص غیرت ایرانی ها و وطن پرستی شان اظهارنظر می کند و در سطح اذهان عمومی حساسیت ایجاد می کند. و یا ویدئویی که اخیرا ازیک بازیگر درجه چندم به نام سمانه پاکدل که برای فعالین ی و مدنی ابراز نگرانیمی‌کند و با یک لفظ اشتباه موجبات تمسخر خودش را در بین کاربران فضای مجازی فراهممی کند و یا اظهارات جنجالی مهدی مهدوی کیا فوتبالیست سال‌های دور که پرداختن بهاتفاقات لبنان و سوریه و عراق را بی معنی می داند و به جای آن خواستار رسیدگی بهزیر ساخت های ورزشی و مقابله با فقر و اعتیاد و . همه نمونه هایی از این ورود باری به هر جهت سلبریتی ها به موضوعاتی و امنیت ملی است که در حوزه تخصص آنها نمی گنجد.

همچنیناین دست اظهار نظرها در مورد موضوعات اجتماعی هم زیاد دیده می شود که نمونه اخیرشموجی از اظهار نظرهای احساسی و عجولانه سلبریتی ها و یا حتی برخی نمایندگان مجلسدرباره ماجرای سحر خدایاری معروف به دختر آبی بود.

رسالتدر گفت و گو با کارشناسانان این موضوع را بررسی می کند.

یککارشناس اجتماعی سلبریتی ها را گروه هایی از افراد جامعه می داند که به دلیل نوعشغل و فعالیت شان مخاطبین زیادی را به سمت خود جذب می کنند. وی معتقد استورزشکاران، هنرمندان و یا هنرپیشه ها، خواننده ها و کارگردانان بیش از دیگران دراین طیف قرار می گیرند. وی در خصوص اظهار نظرهایی که گاها از جانب این افراد شنیدهمی شود می گوید: ویژگی این افراد این گونه است که گاهی مواقع فکر می کنند اگراظهار نظر نکنند عقب می افتند یعنی طرفدارانشان را از دست می دهند یا به اشتباهفکر می کنند طرفدارانشان منتظر شنیدندیدگاه هایشان در همه حوزه ها هستند. طبیعتا در چنین شرایطی برای اینکه از گردونهدیده شدن عقب نمانند راجع به هر موضوعی اظهار نظر می کنند در حالی که همه موضوعاتدر حیطه تخصصی شان نیست و گاهی مواقع هم می بینیم که دیدگاه هایشان مورد توجه قرارمی گیرد و به قول خودشان فالوورهایشان لایک شان می کنند، بازنشر می دهند و حتی گاهی مواقع دیدگاه هایشانمورد توجه رسانه های داخلی و خارجی هم قرار می گیرد. »
اظهارنظر نکردن جرم نیست!

حسن چلک معتقد است اظهار نظر در موضوعی که تخصصی در آن نداریم یک ایراد است کهبرای هیچ فردی شایسته نیست اما این موضوع برای قشر سلبریتی که شناخته شده هستندفرق می کند و اظهار نظرهای غیر کارشناسانه آنها می توان تبعاتی را به همراه داشتهباشد و تنش هایی را ایجاد کند. وی با اظهار امیدواری در این خصوص که کاش سلبریتیها راجع به موضوعاتی که در ارتباط با کارشان است برای مخاطبین و طرفدارانشان اظهارنظر کنند و دیدگاهایشان را بگویند خاطر نشان می کند: یک چیزی را من فکر می کنمباید همه مان یاد بگیریم مخصوصا سلبریتی ها و آن این است که اگر در برخی ازموضوعات اظهار نظر نکردیم جرمی نکردیم و قرار هم نیست راجع به همه موضوعات مااظهار نظر بکنیم. در این موارد عذرخواهی هم خیلی آن تأثیر گذاری را ندارد. قبل ازاینکه اظهار نظر کنیم فکر کنیم، بررسی کنیم، اگر با ما مرتبط بود دیدگاه هایمان رابگوییم تا مجبور به عذرخواهی بعد از بیان آن دیگاه های اشتباه و غیر کارشناسی ماننشویم. ».

رئیسانجمن مددکاران اجتماعی ایران بخشی از این موضع را متوجه مدیریت رفتار خود سلبریتیها می داند و خاطر نشان می کند: خود این افراد باید به حدی از بلوغ برسند که باتوجه به اینکه طرفدار دارند و جایگاه دارند، جایگاه که می گویم بین مردم است، وقتییکی یک میلیون فالوور دارد خب طرفدارانش هر روز صفحات وی را چک می کنند، چون درحال حاضر اظهار نظرها معمولا از طریق شبکه های مجازی صورت می گیرد، لذا به گونه ایاظهار نظر کنند که سرخوردگی حتی در طرفداران خودشان هم ایجاد نکنند و با جهت گیریو سوگیری هم اظهار نظر نکنند. چرا که در بعضی مواقع همین نوع اظهار نظر هاست که میتواند

تنشهایی را در ارتباط با موضوعاتی که مطرح می شود در جامعه ایجاد کند. »

*طرفدار بودن نباید به معنایتأیید صد در صد باشد

چلک بخشی از موضوع را هم متوجه طرفداران این افراد می داند و معتقد است صرف دوستداشتن کسی نباید به منزله این باشد که هر چه می گوید ااما درست است و بایدبازنشر بدهند. وی تأکید می کند که دوست داشتن و طرفداری از این افراد ایراد نیست وکسی هم نمی تواند جلو این قضیه را بگیرد ولی نکته اینجاست که طرفداران باید عاقلباشند و بدانند که یک سلبریتی در همه حوزه ها آدم صاحب نظری نیست و در نتیجه هر چهکه می گوید قابلیت بازنشر ندارد و درست نیست و همه اینها منافاتی با دوست داشتنندارد. وی در همین زمینه بیان می دارد: ما در روابط عادی مان هم اگر کسی را دوستداشته باشیم ااما این طور نیست که هر چه که بگوید قبول کنیم و هر کاری که بگویدانجام دهیم. لذا من فکر می کنم باید هر دو طرف رفتارشان رفتار عاقلانه باشد که تنشایجاد نکند. اظهار نظرها مبنای کارشناسی داشته باشد و مرتبط با تخصص فرد باشد. فرضکنیم من در حوزه ی سینما آدم صاحب نظری هستم آیا در حوزه ت هم صاحب نظر هستم؟آیا در حوزه ورزش هم صاحب نظر هستم که موضع گیری می کنم یا عکس این موارد. »

سلبریتیمی تواند یک ظرفیت باشد

اینکارشناس اجتماعی معتقد است اگر رفتارها مدیریت شود در خیلی موارد سلبریتی می تواندیک ظرفیت باشد. وی به ماجرای زله و سیل اخیر اشاره می کند و می گوید که سلبریتیها توانستند در آن شرایط فضایی را ایجاد کنند که مردم بیایند و مشارکت کنند و درجلب اعتماد مردم موفق بودند و در خیلی موارد اتفاقا می توانند تأثیر گذار باشند.
ویهمچنین شرط ماندگاری سلبریتی ها را در تصمیم گیری و موضع گیری درست و منطقی و بهموقع شان می داند و معتقد است با موضع گیری های غیر منطقی و عذرخواهی های مکرر وایجاد تنش جایگاه‌شان در بین طرفدارانشان را هم از دست می دهند.
ت. »منبعرومه رسالت/19 آبان 98

 

« اطلاع رسانی درباره ایدز را فراموش نکنیم»

ایدز و اطلاع‌رسانی شفاف به جامعه

« سلامت اجتماعی در حوزه مسوولیت اجتماعی»

اظهار ,ها ,هم ,یک ,سلبریتی ,های ,و یا ,اظهار نظر ,سلبریتی ها ,می کند ,ها و ,حوزه‌های مختلف اظهار

مشخصات

آخرین مطالب این وبلاگ

برترین جستجو ها

آخرین جستجو ها

یار مهربان angopade امیر شهید حاج سید حسن سیدین recuasilqui بقعه آقا سید علی كیا در شلمان در آتش سوخت + تصاویر انواع پروژه فایل اکی 2 جدایی عاشق halpareper terhostbarno pheotentehar