محل تبلیغات شما

هر نیمساعت یک زن در جاده‌ها بی‌سرپرست می‌شود

آرمان ملی- وحید استرون: هر نیمساعت یک نفر در کشور بر اثر تصادف فوت می‌کند و روزانه در کشور ۴۵ تا ۶۰ نفر بر اثر تصادفات جان خود رااز دست می‌دهند». این خبر را روز گذشته سردار سیدکمال هادیانفر، رئیس پلیس راهورناجا اعلام کرد که از افزایش مرگ و میر در جاده‌های کشور حکایت دارد. آمار نیز اینگفته را تایید می‌کند و آمار کشته‌ها در ۹ ماه ابتدایی سال نسبت به مدت مشابه سال گذشته۵/۱درصد افزایش داشته است. طبق آماررئیس پلیس راهور ناجا سالانه ۳۴‌میلیارد دلار خسارت ناشی از تصادفات به کشور متحمل می‌شود. در حالیکه ۸۲درصد از تصادفات در کشور تحت تاثیر سرعت غیرمجاز، سبقت غیرمجاز،نداشتن توجه به جلو و خستگی و خواب آلودگی است. اما خسارت جانی و مالی در هنگامتصادفات تنها بخش کوچکی از تبعات این حوادث برای خانواده‌ها و جامعه به حساب می‌آیدو زنی که همسر یا کودکی که پدرش را در این حوادث از دست می‌دهد، تا پایان عمر دچارمشکلات بسیاری می‌شود که زمینه‌ساز افزایش آسیب‌های اجتماعی در کشور است. به گفتهکارشناسان اعتیاد، تن فروشی، طلاق، کودکان خیابانی و کار و. بخشی از آسیب‌هایبعد از حادثه رانندگی است که به ن و کودکان بی‌سرپرست تحمیل می‌شود. در اینگزارش سعی داریم به تبعات و آسیب‌های بعد از تصادفات رانندگی در گفت‌و گو با جامعهشناسان بپردازیم.

رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران در رابطه با آسیب‌های اجتماعی بعداز وقوع حادثه رانندگی و مرگ شهروندان به آرمان ملی» می‌گوید: ما در حالی ازافزایش تصادفات و مرگ شهروندان در این حوادث خیلی راحت صحبت می‌کنیم که کسی به فکرکودکی که پدرش را در تصادفات رانندگی از دست داده یا زنی که نان‌آور خانه‌اش یافوت کرده، یا معلول می‌شود یا به‌دلیل ناتوانی در پرداخت دیه روانه زندان شده،نیست. در خوشبینانه‌ترین حالت ممکن، اگر آن خانواده نیز مبلغ دیه را دریافت کننداین پول تنها چند سال می‌تواند هزینه‌های زندگی آنها را جبران نماید و بعد از آنمشکلات شروع می‌شود. سید حسن چلک در ادامه می‌افزاید: چه مبلغی می‌تواند جایمحبت پدرانه و جایگزین خلأ تنهایی همسر باشد، در صورتی که این عوامل باعث افزایشآسیب‌های اجتماعی در آینده می‌شود. در کشور ما نهایتا افراد فامیل تا 40 روز پس ازمرگ در کنار خانواده هستند و بعد از آن تنهایی و به تبع آن فقر خانواده را فرا می‌گیرد.زنی که همسرش را در تصادفات رانندگی از دست می‌دهد، اگر شغل یا مهارتی نداشته باشدتا آخر عمر مسیر زندگی‌اش عوض می‌شود. اگر همسر او در حادثه رانندگی فوت شده یا به‌دلیلناتوانی در پرداخت دیه روانه زندان شود، فقر در درون آن خانواده نهادینه می‌شود وهر کجا که فقر باشد، آسیب‌های اجتماعی نیز رشد می‌کند. هزینه این حوادث آنقدر زیاداست که در حالتی که خانواده ثروتمند هم باشند برای پرداخت دیه آنها کاملا فقیر وبی‌چیز می‌شوند. به‌عنوان مثال اگر یک راننده اتوبوس دچار تصادف و در این حادثهمقصر باشد و چند نفر جانشان را از دست بدهند، بیمه نمی‌تواند همه خسارت آن رانندهرا جبران کند، خانواده آن فرد دچار فقر مطلق تا پایان عمر می‌شوند و فرزندان وهمسر او مجبور است تا پایان عمر فقط کار کند. در این شرایط بسیاری از آسیب‌هایاجتماعی همچون تن فروشی، کودکان کار، اعتیاد در کمین آنها است. چلک با بیاناینکه احساس تنهایی بعد از فوت پدر یا مادر، عوارض بسیاری را به همراه دارد می‌افزاید:عوارضی همچون اختلالات روانی، استرس‌، اضطراب و افسردگی بازماندگان را تهدید می‌کندو بعضا برخی از آنها برای کاهش این عوارض به اعتیاد پناه می‌برند. از سوی دیگر آنزنی که همسرش را از دست می‌دهد یا همسرش به زندان، رفته گاهی مجبور است که برایتامین هزینه‌های خود و فرزندانش به تن فروشی روی بیاورد. متاسفانه عوارض این حوادثدر حوزه سلامت روانی و اجتماعی بالاتر از آمار مرگ و میز و خسارت مالی در هنگامتصادف است که کمتر سازمانی به آن توجه دارد. وقتی ما نمی‌توانیم جاده‌هایمان راایمن کنیم که به کاهش تصادفات منجر شود یا خودروهای ایمن و استاندارد تولید داخلدر حد حرف و شعار است، در این شرایط باید بر روی عوامل انسانی سرمایه‌گذاری کنیم واز تمام ظرفیت‌ها برای آموزش قوانین و عواقب وحشتناک بعد از تصادفات استفادهنماییم. سلامت رانندگان در کنار آموزش نیز باید مدنظر دستگاه‌های متولی قراربگیرد، بخشی عمده‌ای از تصادفات ما در رابطه با مصرف مواد مخدر یا مشروبات الکلی وکنترل خشم در هنگام رانندگی است که باید مورد توجه دستگاه‌های متولی قرار بگیرد.

افزایش آسیب‌ها بر اثر یک لحظه غفلت

در ادامه به سراغ مصطفی اقلیما، پدر مددکاری اجتماعی ایران نیز رفتیمکه او هم با ابراز نگرانی از بابت گسترش فقر و آسیب‌ها به‌دلیل تصادفات جاده‌ای بهآرمان ملی» می‌گوید: این روزها کمتر سازمانی به تبعات اجتماعی بعد از مرگ و میربر اثر تصادفات رانندگی یا عوامل طبیعی همچون سیل و زله می‌پردازد و در حقیقتمشکلات آن خانواده بعد از خاکسپاری آغاز می‌شود. همسری که شوهرش را در حوادثرانندگی از دست داده، چه کسی هزینه‌های او و فرزندانش را برعهده می‌گیرد، در صورتیکه 70‌درصد افراد جامعه ما فاقد بیمه بازنشستگی هستند و کار آزاد دارند. حتی اگربیمه به آنها خسارت هم پرداخت نماید برای چند سال می‌تواند جوابگوی نیاز آنخانواده باشد. زنی که سه یا چهار فرزند دارد چطور می‌تواند هزینه‌های اجاره خانه وهزینه‌های کمرشکن زندگی را تامین نماید. امروزه بسیاری از بچه‌های خیابانی وکودکان کار ثمره طلاق، زندان رفتن پدر یا مرگ و معلولیت والدین در اثر حوادثرانندگی است. وی در مورد آسیب‌ها به ن بی‌سرپرست نیز معتقد است که اگر از زنیبخواهند بعد از مرگ همسرش در جایی مشغول به کار شود؛ آن محیط کار به‌دلیل بیوه‌بودناو، برایش آسیب‌زاست. پس آمار کشته‌ها و معلولیت‌های تصادفات رانندگی و افزایشتعداد زندانیان این تصادفات، تنها صورت مساله است و یک تصادف رانندگی شروع یکفاجعه بزرگ برای جمعیت بالایی در کشور به حساب می‌آید. اعتیاد و فروش مواد مخدر،سرقت، تن فروشی، دستفروشی و تکدی‌گری در خیابان از جمله این آسیب‌هاست و فقر عاملاصلی آن است. اقلیما در ادامه خاطرنشان می‌کند: آسیب‌های اجتماعی به یکدیگر قابلتبدیل است. شخصی که حتی با پرداخت دیه مجبور است حداقل شش ماه در زندان باشد، سوپیشینه پیدا می‌کند و هیچ‌شرکتی به فرد زندانی کار نمی‌دهد و خانواده و فرزندان اومحکومان مادام العمر می‌شوند. از سوی دیگر آن پدری که پول دیه را ندارد و در زنداناست خانواده و فرزندان او آواره می‌شوند و نهایتا کمیته امداد و انجمن‌های حمایتیبه آنها ماهانه 100 تا 200‌هزار تومان پرداخت می‌کنند، و این باعث گسترش فقر وآسیب‌های اجتماعی می‌شود. 90‌درصد تحصیلکرده‌های ما بیکار هستند و چطور برای یک زنخانه‌دار و یا شخصی که سوپیشینه دارد کار در جامعه وجود دارد. از سوی دیگر فردی کهدر تصادفات معلول و خانه‌نشین می‌شود همسر و فرزندانش مجبور هستند به کار در بیروناز خانه برای تامین هزینه‌ها روی بیاورند و این خانه نشینی پدر باعث شکاک‌بودن وپرخاشگری او می‌شود و در بسیاری از مواقع اختلاف و طلاق را به همراه دارد. پدری کهخانه نشین است میزان خشونت او بالا می‌رود و منجر به طلاق و جدایی می‌شود.متاسفانه کسی در کشور ما به معلول، علت‌ها توجه‌ای ندارد.منبع: رومه آرمان،5 بهمن 98 

« اطلاع رسانی درباره ایدز را فراموش نکنیم»

ایدز و اطلاع‌رسانی شفاف به جامعه

« سلامت اجتماعی در حوزه مسوولیت اجتماعی»

تصادفات ,می‌شود ,رانندگی ,اجتماعی ,خانواده ,کار ,بعد از ,آسیب‌های اجتماعی ,از دست ,در کشور ,در این ,افزایش آسیب‌های اجتماعی ,جاده‌ها بی‌سرپرست می‌شود

مشخصات

آخرین مطالب این وبلاگ

برترین جستجو ها

آخرین جستجو ها

gurloogemi Richard's notes ludranata السَّلامُ عَلَى رَسُولِ اللَّهِ وَ عَلَى ذُرِّیَّةِ رَسُولِ اللَّهِ وَ رَحْمَةُ اللَّهِ وَ بَرَكَاتُهُ zeimepoce کلینیک پوست ، کاشت مو و زیبایی حکیمیان در تبریز طلای دیجیتال Steven's info Jessie's notes اخبار دنیای فناوری گوشی ها موبایل