محل تبلیغات شما

یادداشت:زنگ مددکاری اجتماعی درمدارس به صدا درآید

سیدحسن چلک

 رئیس انجمن مددکاران اجتماعیایران

یکی از چالش‌ها و نگرانی‌های موجود در کشور در شرایط کنونی به حوزهسلامت اجتماعی و کیفیت زندگی مردم برمی‌گردد. طبیعتا در چنین شرایطی منطق مدیریتهوشمند ایجاب می‌کند که از همه ظرفیت‌ها برای ارتقای شاخص‌های سلامت اجتماعی وبالا بردن سواد اجتماعی استفاده شود. با توجه به اینکه آموزش و پرورش جزو نهادهایاجتماعی مورد وثوق برای همه اقشار هست و اینکه سه ضلع مثلث دانش‌آموز، اولیایمدرسه و والدین را کنار همدیگر دارد و این کنار هم بودن حداقل 12 سال طول می‌کشد،فرصت بی‌نظیری برای کشور می‌تواند محسوب شود تا چشم انداز آینده ما در این حوزهروشن‌تر و کارآمدتر باشد. این امر مستم این است که آموزش و پرورش تفکر اجتماعیرا در خودش نهادینه کند که از تگذاری اجتماعی تا اجرا را می‌تواند شامل شود.لذا برای تحقق این موضوع استفاده از ظرفیت مددکاران اجتماعی به صورت ثابت و مستمرمی‌تواند راهکاری باشد چراکه حضور مددکاران اجتماعی در مدارس بدون شک برای بالابردن سواد اجتماعی دانش‌آموزان، دسترسی شان به منابع اجتماعی، شناسایی افراد وخانواده‌های در معرض خطر و استفاده از منابع موجود برای کاهش مشکلات دانش‌آموزاندر محیط مدرسه تاثیرگذار است. موضوعی که تقریبا در ایران مورد غفلت جدی قرار گرفتهگرچه چند سال اخیر در قالب پروژه‌هایی مثل (نماد) نظام مراقبت اجتماعی دانش‌آموزان»یا (ماد) مشارکت اجتماعی دانش‌آموزان» سعی شده که موضوع مددکاری اجتماعی در آموزشو پرورش در حد خیلی کم دیده شود. بابت کارهایی که انجام دادند به عنوان رئیس یکتشکل غیردولتی در حوزه مددکاری اجتماعی سپاسگزاری می‌کنم اما ظرفیت آموزش و پرورشبرای تحقق سلامت اجتماعی و به‌زیستن اجتماعی به مراتب ده‌ها هزار بار بیش از آنچیزی است که در حال حاضر انجام می‌شود. خاطرم هست چند ماه پیش در اسکاتلند معلماناعتصاب کرده بودند که دلایلی داشتند. یکی حقوق و دیگری عدم حضور مددکاران اجتماعیدر آن منطقه که اعتصاب کرده بودند که اتفاقی جالب است. در خیلی از کشورها مددکاراجتماعی در مدارس حضور ثابت و قوی دارد و این کمک می‌کند حمایت لازم از دانش‌آموزانحتی اگر در معرض خطر هم باشند، انجام بگیرد. اگر شرایطی داشته باشند که نیاز بهحمایت اجتماعی داشته باشند، مددکاران اجتماعی با استفاده از ظرفیت‌های موجود درونو برون سازمانی به آنها کمک می‌کنند تا مشکلاتشان مدیریت شود. نقش دیگر مددکاراناجتماعی در مدارس برای پیشگیری از بروز آسیب‌های اجتماعی است. با توجه به اینکهحدود 13 میلیون دانش‌آموز داریم حضور مددکاران اجتماعی یک سرمایه‌گذاری برای کشورمحسوب می‌شود. لذا انتظار داریم که زنگ مددکاری اجتماعی در مدارس به صدا دربیاید.با توجه به اینکه خود وزیر هم حوزه اجتماعی را خوب می‌شناسد و دکترایش هم در حوزهجامعه شناسی است، انتظار می‌رود این آرزوی دیرینه که اگر نگوییم آرزو، به این حقاساسی در دوره تصدی‌گری ایشان جامه عمل پوشانده شود. ما در انجمن مددکاران اجتماعیایران آمادگی خودمان را برای هرگونه همکاری با آموزش و پرورش در این زمینه اعلاممی‌کنیم.

منبع: رومه آرمان/8 بهمن 98

 

« اطلاع رسانی درباره ایدز را فراموش نکنیم»

ایدز و اطلاع‌رسانی شفاف به جامعه

« سلامت اجتماعی در حوزه مسوولیت اجتماعی»

اجتماعی ,مددکاران ,مدارس ,آموزش ,پرورش ,حوزه ,اجتماعی در ,مددکاران اجتماعی ,در مدارس ,و پرورش ,آموزش و ,حضور مددکاران اجتماعی ,مددکاران اجتماعی ایران ,انجمن مددکاران اجتماعی

مشخصات

آخرین مطالب این وبلاگ

برترین جستجو ها

آخرین جستجو ها

جملات زیبای عاشقانه فیس بوکی , مطالب خفن جالب Christopher's collection liatanfirsdel Dwight's site پسر پرتقالی ویزای شینگن دانلود پروژه آمار دبیرستان laxavapo گروه تلگرام - لینک گروه تلگرام - گروه های تلگرام - لینکدونی تلگرام - کانال تلگرام فروشگاه اینترنتی پرشام