محل تبلیغات شما

یادداشت:

کار خیر، از دوران کودکی آموزش داده شود

(سید حسن چلک

رییس انجمن مددکاران اجتماعی ایران / رومه شرق/4 اسفند 98)

تاملی بر زندگی انسان ها در جوامع مختلف نشانمی دهد که یکی از کار های ارزشمند در همه این جوامع پرداختن به امور خیر و احسانبه دیگران است که در انجام این کار های خیر انتظار و چشمداشتی هم نباید از افردیداشته باشد.گر چه خداوند وعده پایداش نیکو را به نیکوکاران داده است  و از آنجا که وعده الهی حق است، تحقق هم پیدامی کند. ضمن این که  حیثیت و حرمت افراد راهم باید حفظ شود.چرا که خدمت با منت و موجب آزار خدمت گیرنده مورد تایید نبوده و نخواهد بود.در حدیثی از امام علی(ع) نقلشده که بهترین مردم، نافع ترین آنها برای مردم است. در ادبیات ما هم بسیار  به این موضوع توجه شده است. فردوسی شاعر بلندآوازه ایران زمین اینگونه به انجام کار نیک توجه می کند:

نباشد همینیک و بد پایدار/ همان به که نیکی بود یادگار

دراز استدست فلک بر بدی/ همه نیکویی کن اگر بخردی.

در قرآن هم بار ها در این خصوص اشاره و تاکیدشده است. از نظر آموزه‌های قرآن، شتاب‌کردن در کارهای خیر و نیک بویژه  کار های اجتماعی به نیت تقرب الی الله امری بسیارپسندیده و نیک است؛ زیرا این کارها موجب آمرزش انسان می‌شود.(آل عمران، آیه 133)این شتاب‌ باید به گونه‌ای باشد که افراد برای انجام کارهای نیک و خیر با یکدیگرسبقت جسته و پیشگام باشند: فَاسْتَبِقُوا الْخَیْرَاتِ(بقره، آیه 148؛ مائده، آیه48).لذا انجام کار خیر یک ضرورت در زندگی اجتماعی است ضمن این از مولفه های اخلاقاجتماعی هم محسوب می شود.توضیح این نکته را ضروری می دانم که انجام کار خیر فقطپول دادن یا خانه و بیمارستان و مدرسه ساختن و مرکز معلولین وسالمندان ساختن و.نیست که این بخشی از امور خیریه می تواند محسوب شود.تاملی بر این موضوع نشان میدهد که معمولا افراد دارای تمکن مالی در اواخر عمر شان و در هنگام بی نیازی  مطلق( زمانی که دارایی زیادی دارند) اقدام بهانجام کار های خیریه ایی می کنند که در جای خود قابل سپاسگزاری است.اما فکر می کنمانجام کار های خیر و نیک را از دوران کودکی باید به فرزندان آموخت تا این روحیهخیرخواهانه در جامعه نهادینه شود و به عنوان یک پشتوانه قوی محسوب شود.اگر کار خیررا فقط به پول دادن بسنده وخلاصه نکنیم. خیلی از امور هستند که توسط کودکان هم میتواند انجام شود.گر چه بصورت نمادین با توزیع قلک ها  در مدارس و مهد های کودک در هنگام وقوع بحرانها و یا  برخی از مناسبت ها از قبیل نوروز،جشن عاطفه ها و. تلاش می شود تا به این موضوع توجه شود. ولی نباید فراموش کرد کهکار خیر فقط در این شرایط نیست. آموزش انجام کار خیر را باید از کودکی به فرزندان‌مانآموزش بدهیم. در حقیقت آموزش کار خیر به فرزندانمان کاری سخت ولی بزرگ با تاثیریهمیشگی است و این فرصت را به شما می‌دهد تا آن‌ها را در ارزش‌هایی که برای جامعهاهمیت دارد شریک کنید. تاملی بر منابع مکتوب نشان می دهد که انجام کار خیر صورت‌هایفراوانی دارد. از کمک مالی به افراد بی‌خانمان و فقیر در خیابان گرفته تا آموزش ودرس دادن به کودکانی که امکان تحصیل در مدرسه را ندارند. در این میان فعالیت‌هایداوطلبانه» برای کمک به افراد نیازمند معمولاً تأثیر بیشتر و بهتری هم برای فردکمک‌کننده و هم برای فرد نیازمند کمک دارند. زمانی که کودکان شما به صورتداوطلبانه به دیگران کمک می‌کنند هم احساس قدرت و توانایی بیشتری دارند و همارتباط بهتر و تنگاتنگ‌تری با اجتماع برقرار می‌کنند. در حقیقت انجام کار خیر یکیاز ارکان اصلی آموزش به کودکان هم هست. به عبارت دیگر آموزش انجام کار خیر، نه فقطدر فرهنگ ایرانی و اسلامی ما بلکه در عموم فرهنگ‌های جهان از وظایف مهم والدین وبخشی از مهارت‌های مورد نیاز و اساسی کودکان است که ما موظف هستیم آن را با جدیتبه آن‌ها آموزش دهیم.یکی از این راه ها رفتار وادلینبرای انجام کار های بخیر به شکل های مختلف هست .از کمک مالی برای ساختن یا مرکزفخانه و تا سرکشی به افراد بیمار، درس دادن به افرادی که نیاز به آموزش بیشتردارند، یا  کار کردن داوطلبانه برای سایرافرادی که نیاز به تخصص و توان ما دارند.گاهی اوقات وقت گذاشتن برای کودکانی استکه ممکن است سرپرستی نداشته باشند،.تشویق کودکان به انجام کار های خیر می تواندانگیزه مشارکت شان را افزایش داده و نهادینه کند. در برخی از منابع علمی تاکید شدهاست که لازم است  اجازه دهیم فرزندان،هرکدام از نمونه‌های امور خیریه را که دوست می‌دارند، نسبت به انجام آن اقدامنمایند. لذا مربیان مهدهای کودک، مادران و پدران، باید در بکارگیریِ شیوه‌هاینیکوکاری در جامعه، حتماً فرزندان را دخالت دهند. انجام فعل صدقه، در موقعیت‌هایاجتماعی، مثل انداختن پول در صندوق صدقات، درصورتی که فرزندان حضور داشته باشند،بهتر است که توسط آن‌ها انجام بگیرد. مهدهای کودک، با مساعدتِ خانواده، از کودکانِیتیم و بی سرپرست، دستگیری کنند و فرزندان، از خردسالی، در این امور، مشارکت کنندو برای مثال؛ به خواست خودشان، بعضی از اسباب بازی‌هایشان را هدیه کنند و توسطبزرگ‌ترها، مورد تشویق قرار بگیرند. احسان و نیکوکاری در مهدکودک نیز امکان پذیراست، کودکان از داشته ها ، فرصت ها و امکانات خود، در صورتی که چیزی را به دوستشانهدیه کردند، مدیریت مهدکودک و مربیان، برای چنین اقدامی از سوی کودکان، به ویژه درمراسم صبحگاهی، آنها را مورد تشویق قرار دهند». کودکان اگر بیاموزند که انجام کار خیر یک فرصت و پشتوانه برای اوو مردم جامعه ایی که در آن زندگی می کند محسوب می شود رفتار های خیرخواهانه  را به شکل های مختلف در خود نهاینه خواهد کرد ومصداق این شعر حافظ شیراز خواهد شد:

ده روزه مهر گردون افسانه است و افسون

نیکی به جای یاران فرصت شمار یارا

 

« اطلاع رسانی درباره ایدز را فراموش نکنیم»

ایدز و اطلاع‌رسانی شفاف به جامعه

« سلامت اجتماعی در حوزه مسوولیت اجتماعی»

کار ,انجام ,خیر ,های ,هم ,آموزش ,انجام کار ,کار خیر ,کار های ,است که ,را به ,دوران کودکی آموزش

مشخصات

آخرین مطالب این وبلاگ

برترین جستجو ها

آخرین جستجو ها

باغ وحش دبی ( Dubai Zoo ) tioverrieter srelbacknaro خانم و آقای میم worldiscmaquar نگاهی دیگر... tacobecy hamsiketsio Richard's life rosridesdi