نقاط ضعف مدیریت بحران در مواجهه با کرونا
رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایرانبر وم استفاده از ظرفیت تشکلهای غیردولتی و مردمی در مدیریت بحران تاکید کرد.
به گزارش ایسنا، سیدحسن چلک با اشاره به نقاط ضعف مدیریت بحران در مواجهه باکرونا گفت: مدیریت بحران ما در حوزه کرونا توان استفاده از ظرفیتهای غیردولتی وسازماندهی و هماهنگی را ندارد و این از وجوه مشخص نقاط ضعف مدیریت بحران در اینشرایط است.
وی با بیان اینکه در شرایط بحرانیکرونا وظایف گروههای مردمی و غیرمردمی بسیار با اهمیت است، در خصوص سازماندهی ایننهادها افزود: وقتی در یک جامعه بحرانی اتفاق میافتد براساس گستره آن بحران،پوشش، فراوانی و شیوه تاثیرپذیری بقیه مردم از این بحران انتظاراتی که از سازمانهایمختلف برای ارائه خدمات وجود دارد، متفاوت است.
رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایرانکه دریک برنامه رادیویی صحبت میکرد، در خصوص اهمیت ارائه خدمات اجتماعی به مناطقحاشیه نشین نیز اظهار کرد: در بحران کرونا نه فقط در حوزه خدمات اجتماعی بلکه درحوزه خدمات بهداشتی و درمانی هم غافلگیر شدیم و این مشکل خاص ایران هم نبود وتقریبا همه دنیا با این سردرگمی مواجهه شدند.
چلک با بیان اینکه در شروعکار برای مقابله با کرونا ما به بدترین شکل ممکن مدیریت کردیم، تصریح کرد: در شروعکار اصلا مدیریت بحرانی وجود نداشت. یک بخش از این سوء مدیریت ناشناخته ماندن اینبحران بود و یک بخش هم جدی نگرفتن بود. بخش دیگری هم ناشی از این بود که تمامتمرکز روی کسانی که شناسایی میشوند و به مراکز درمان می آیند، بود و برنامههایپیشگیریمان ضعیف بود.
وی با بیان اینکه در مناطق حاشیهنشین، علاوه بر اینکه شرایط عادی بهداشت عمومی و بهداشت فردی مردم خوب نبود ازطرفی شرایط خدمات اجتماعی هم شرایط مناسبی نداشت، تصریح کرد: در این مناطق سه مشکلمشخص بهداشت فردی، بهداشت عمومی یا بهداشت محیط و دسترسی شان به خدمات اجتماعیوجود داشت چراکه در این مناطق کمترین خدمات را ارائه میدهیم.
رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایرانادامه داد: حال که به شرایط بحران رسیدیم، انتظار این است که چون احتمال بروز خطردر آن ها به علت رعایت بهداشت فردی که مبنای پیشگیری از ابتلا به این ویروس است،ضعیف بود باید کمک کرد مردم در این مناطق به این امکانات دسترسی داشته باشند.
وی تاکید کرد: اینکه ما منابعاجتماعی را کمتر از سایر منابع میشناسیم این خودش یک نقطه ضعف در جامعه است. بخشیاز این به سازمانهای مختلف برمیگردد که به هر دلیل برای معرفی بهتر این برنامههابه خوبی عمل نکردند.
رئیس انجمن مددکاری ایران با بیاناینکه مسائل اجتماعی در دوران پساکرونا بیشتر خودش را نشان خواهد داد و محدود بهاین موضوع نخواهد بود، افزود: این موضوع نشان میدهد ما در دسترسیمردم به خدمات اجتماعی مورد نیاز متناسب با گروههایی که نیازهای ویژهتری دارند خیلیخوب عمل نکردیم. البته در چند وقت اخیر ارائه خدمات انصافا بهتر و بیشتر شده است.
چلک با بیان اینکه یکی ازدلایل این ضعف این است که بانک اطلاعاتی از تشکلها و گروههای مردمی و غیردولتیوجود ندارد تا اگر بحرانی ایجاد شد از این ظرفیتها به صورت محلی و منطقهایاستفاده کنیم، ادامه داد: ما ظرفیت سازمانهای غیردولتی را باور نداریم و این هدررفت هزینه و سرمایه است. همچنین ما توان استفاده از ظرفیتهای مردمی که داوطلبانههم هستند و باری هم بر دوش دولت ندارند، را هم نداریم.
وی به راهکارهای لازم برای مدیریتبحران کرونا در مناطق حاشیه نشین اشاره و عنوان کرد: اگرچه ما در بحران کروناسازمان مدیریت بحران را کنار زدیم ولی باید به صورت محلی سازمانهای غیردولتی وگروههای مردمی را شناسایی کنیم. استانداریها باید با این گروهها ارتباط داشتهباشند و حتی ساز و کار توانمندی و آموزشهای لازم را برایشان ایجاد کنند تا اگربحرانی به وجود آمد براساس تخصصشان بتوانند کاری انجام دهند، ولی این اقدامات بایدبا هماهنگی باشد. جزیرهای عمل کردن خودش میتواند بحرانهای بیشتری ایجاد کند.
رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایرانافزود: در سطح ملی هم سازمانهای مرتبط فارغ از نگاههای ی و اغراض و اهدافشخصی، سازمانهای غیردولتی را به عنوان یک ظرفیت غنی در جامعه باور کنیم و به آنها نقش دهیم.
انتهای پیام/ ایسنا/11 اردیبهشت99
« اطلاع رسانی درباره ایدز را فراموش نکنیم»
بحران ,اجتماعی ,مدیریت ,خدمات ,هم ,کرونا ,مدیریت بحران ,با بیان ,خدمات اجتماعی ,از این ,بیان اینکه ,انجمن مددکاران اجتماعی ,مددکاران اجتماعی ایران ,رئیس انجمن مددکاران
درباره این سایت