محل تبلیغات شما

 

جرائم لاکچری تحصیلکرده ها در ایران

رکنا: بیکاری افرادتحصیلکرده باعث شده که آنها به جرائم مخصوص خودشان روی آورند. جرائمی که می تواناز آنها به عنوان جرائم لاکچری نام برد.

    

بهگزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، یکی از مهم ترین نکات جذب دانشجو نیازسنجی در سطح کشور استکه طبق آن مشخص می شود در رشته های تحصیلی چند نیروی انسانی نیاز استآینده نگری و پیش بینی طبق شاخصه های اقتصادی، توسعه و پیشرفت تکنولوژی در این نیازسنجیبسیار موثر استاشتباه یا نبود این نیازسنجیمسلما به بیکاری در جامعه دامن می زند.

حمیدرضاامام قلی تبار، بازرس هیئت مدیره مجمع عالی نمایندگانکارگران اعلام کرد: بیکاران باسواد نسبت به بیسواد ۳ به ۱ شده است

علیرضاحاتم زاده، معاون آموزشی سازمان آموزش فنی و حرفه ای ایران نیز اعلام کرد: 40درصدمراجعه کنندگان به سازمان آموزش فنی و حرفه ای که وابسته به وزارتتعاون، کار و رفاهاجتماعی است فارغ التحصیلان بی کنار هستند. حداقل 70درصد مشاغل موجود در بازار کارنیاز به تحصیلات دانشگاهی ندارد و نرخ بیکاری فارغ التحصیلان دانشگاهیایران دوبرابر بیکاران است.» این آمارها نشان می دهد که ارتقا سواد در ایران راهی برای رسیدن به بازار کار نیست و بسیاری از رشته هانیز بازار کاری در ایران ندارند.

حسن چلک، رئیس انجمن مددکاراناجتماعی ایران درباره جذب دانشجو در دانشگاه های ایران درگفتگو با خبرنگاران اجتماعی رکنا تاکید کرد: در ایران نقشه جامع علمی کشور تدوین شده که متعلق به وزارت علوم است. طبیعتا نظام برنامهریزی آموزشی کشور باید بر مبنای این نقشه باشد. فکر می کنم این نقشه جامع علمی درتگذاری و برنامه ریزی ها محلی از اعراب ندارد.

رشته های غیر مربوط در دانشگاه ها

ویبا بیان این که کشور به یک آمایش نیاز دارد، افزود: شاید به طور قطعی مشخص نکنیمکه به چه رشته هایی نیاز داریم و باید توزیع وجذب رشته ها و دانشجویان بر مبنای این نیازسنجی هاانجام شود. البته با توجه به نیازهای جدید مجبور هستیم رشته های جدید را دردانشگاه ها بگنجانیم.

رئیسانجمن مددکاران اجتماعی ایران گفتاقتصاد بخش خصوصی در حوزه آموزش عالی موجب شد از ت ها ونقشه جامع علمی تبعیت نکنند. یک مدت رئیس دانشگاه علمی کاربردی بهزیستی بودم که حدود 31-32 مرکزداشت. در یکی از مراکز آموزشی ما رشته جامعه شناسی شهری نیز تدریس می شد.گفتم: این رشته ها به چه درد شما می خورد؟» استدلال آنها این بود که اگر ما اینرشته ها را نگریم و دانشجوی زیادی جذب نکنیم نمی توانیم هزینه های جاری، دستمزد استاد و. را پرداختکنیم و دانشگاه داری سودی برای ما ندارد. به همین دلیل تعدد دانشگاه ها و عدمتبعیت کامل از ت های مربوط به گسترش رشته های تحصیلی باعث می شود که در عملنیازسنجی و آمایش مورد توجه قرار نگیرد.

عدم ارتباط بین تعریف مشاغل و فرصت جذب

چلک با اشاره به عقب بودن و ضعف نظام اداری با دانشگاهی، تاکید کرد: بین این دو مجموعهای که تعریف مشاغل و فرصت جذب را به عهده دارند هیچ ارتباطی وجود ندارد. با توجهت های دولت مبنی بر به گسترش یا کوچکسازی دولت، نظام آموزشی نیز باید ارتباط منطقی با این مجموعه ساختارهای اداریداشته باشد. البته آمایش فقط به بخش خصوصی مختص نمی شود و باید نیازسنجی های در بخش خصوصی نیز انجام شود. اما ایناتفاق رخ نمی دهد. هر ارگان و سازمانی ساز خودش را می زند.

فاصله تگذاری با واقعیت ها

ویافزود: وقتی دانشجویان 4سال در مقطع کارشناسی، ارشد و دکترا ادامه تحصیل می دهند، سرشان گرم است ومشغول می شوند. اما بعد از دریافت مدارک دانشگاهی شغل های پایینرا نمی پذیرند و انتظار دارند که پشت میزبنشینند. از سوی دیگر در بخش خصوصی اقتصاد خوبی نخواهند داشت.بنابراین با خیل عظیم فارغ التحصیلان بیکار روبرو خواهید بود. نرخبیکاری افراد تحصیلکرده بیشتر از افراد عادی است. رشته هایی را تعریف می کنیم کهفرصت شغلی برای آن وجود ندارد. نظام دانشگاهی و تگذاری و برنامه ریزی آموزشیبا واقعیت ها فاصله دارد.

رشته های سلیقه ای رئیس دانشگاه

رئیسانجمن مددکاران اجتماعی ایران تاکید کرد: تقاضا برای حضور در دانشگاه ها هست. ازسوی دیگر تنوع دانشگاه های آزاد، باکنکور، بی کنکور، غیرانتفاعی و. این زمینه رافراهم کرده که افراد بیشتری برای تحصیل وارد دانشگاه ها شوند. این فرصت خوبی برایارتقا سواد کشور اما اگر این افراد دنبال اشتغال باشند ممکن است به اشتغال دست نیابند. چرا که رشتههایی در دانشگاه تعریف می شود اما در بازار کار فرصتی برای جذب آن وجود ندارد.گاهی یک دانشگاه رشته ای را ارائه می کند چون استاد آن رشته را دارد یا بر حسبسلیقه رئیس دانشگاه یا مدیرگروه این رشته ها جذب دانشجو می کنند. انطباق ت هایآموزش عالی و ت های اداری (دولتی و خصوصی) وجود ندارد.

ویدر پاسخ به این سوال که آیا این بیکاری ها می تواند به بزه و سرخوردگی جوانان منجرشود؟ گفت: بزه به معنای عام خیر اما می تواند سرخوردگی جوانان را در پی داشته باشد.معمولا جرم و بزهکاری در افرادتحصیلکرده با شکلی متفاوت رخ می دهد. افرادی که سواد دارند بیشتر درگیر جرایم رایانه ای می شوند تا افرادیکه سواد کمتری هستند.

مهاجرت نیروی انسانی متخصص

رئیسانجمن مددکاران اجتماعی ایران در پاسخ به این سوال که منظور این است که جرایم تحصیلکرده ها لاکچری است؟ تاکید کرد: بله.بزهکاری در افراد، طبقات و اقشار مختلف متفاوت است. به عبارت دیگر جرائم طبقات فقیر و افراد پولدار، جرائم یک راننده با یک حسابدار یا پزشک متفاوت است.

ایرانو دانشگاه های هزینه تربیت نیروی انسانی را متقبل می شود، اما به دلیل آن که بازارکاری برای آنها وجود ندارد، مجبور به مهاجرت می شوند و این هزینه ازبین می رود. چلک در مورد مهاجرت جوانان گفت: بخشی از این افرادممکن است به دلیل آن که جذب بازار کار نمی شوند از ایران می روند. در حال حاضر کانادا متخصصان را می پذیرد ومانند گذشته نیست که ایرانی ها در ژاپن مرده بسوزانند. در سقوط هواپیمای اوکراینی دیدیم که چه کسانی در هواپیما بودند.منبع:خبرگزاری رکنا/30 اردیبهشت99

 

 

« اطلاع رسانی درباره ایدز را فراموش نکنیم»

ایدز و اطلاع‌رسانی شفاف به جامعه

« سلامت اجتماعی در حوزه مسوولیت اجتماعی»

ها ,های ,رشته ,دانشگاه ,افراد ,ندارد ,رشته های ,رشته ها ,دانشگاه ها ,وجود ندارد ,در ایران ,مددکاران اجتماعی ایران ,انجمن مددکاران اجتماعی ,رئیس انجمن مددکاران ,بیکاری افراد تحصیلکرده

مشخصات

آخرین مطالب این وبلاگ

برترین جستجو ها

آخرین جستجو ها

فروشگاه فایل 1 آفرنگ آلبوم محمد حسن اسایش-درمیهن بلاگ شفاخانه قالب میوه پاپ شف Pop Chef + گارانتی Carl's info سلام برامام خمینی ، مرگبر منافق، مرگبررانگلیس ملعون، مرگبرامریکا، مرگبراسرائیل، مرگبرالسعودوهابی کفار وبلاگ نمایندگی بهشهر سیمین چت|اینازچت|چت ایناز berfoheaca