محل تبلیغات شما
شفافیت؛ کلید حفظ‌ مشارکت‌های اجتماعی‌
نویسنده : حسن چلک، رئیس انجمن مددکاران اجتماعی

بررسی تاریخ زندگی بشر نشان می‌دهد معمولا مردم در بحران‌ها به اشکال مختلف طبیعی و غیرطبیعی مشارکت بیشتری برای کمک به‌ همنوعان انجام می‌دهند.این مشارکت‌ها می‌تواند به‌روش‌های مختلف صورت گیرد؛ به‌عنوان‌مثال می‌توان به کمک‌های نقدی برای تأمین اقلام موردنیاز، بازسازی مناطق آسیب‌دیده و تأمین پوشاک و خوراک اشاره کرد که ‌‌ازجمله رایج‌ترین شیوه‌های کمک‌رسانی است.  ‌ شیوه دیگر مشارکت برای رفع مشکلات کمک‌های غیر نقدی است که به‌جای پرداخت مستقیم پول، لوازم و اقلام موردنیاز تأمین می‌شود.در دوران کرونا بارها شاهد اخباری بودیم که مردم لوازم بهداشتی و درمانی از قبیل ماسک، شوینده، تجهیزات پزشکی، بسته‌های آذوقه و . تهیه‌کرده و بین افراد مختلف نیازمند ‌توزیع کرده‌اند. شیوه دیگر مشارکت مردم در شرایط بحرانی ارائه مستقیم خدمت است.به‌عنوان‌مثال، کادر درمانی بدون دریافت پول خدمات مرتبط ارائه می‌کنند. یا افراد برای نظافت مراکز درمانی مراجعه و کمک می‌کنند. برخی بنگاه‌ها و شرکت‌ها هم در قالب مسؤولیت اجتماعی در این شرایط فعالیت‌های انسان دوستانه خود را افزایش می‌دهند تا کمکی به افراد درگیر بحران‌ کرده باشند. دراین‌بین مهم این است که هر چه مردم مشارکت بیشتری داشته باشند، مدیریت بحران‌ و ارائه خدمات ‌ به افراد نیازمند بهتر صورت می‌گیرد‌.
همچنین یکی از راه‌های افزایش و استمرار این مشارکت‌ها اعتمادسازی است و معمولا در جوامعی که سرمایه اجتماعی بالاتر باشد، این میزان مشارکت بیشتر خواهد بود و نشان می‌دهد اعتماد اجتماعی بالا معمولا زمینه مشارکت بیشتر را فراهم می‌کند. علاوه بر این،‌ برخی مواقع درخواست مسؤولان عالی‌رتبه کشورها ازجمله رهبران دینی یا ی و حتی قومی می‌تواند در شرایط بحرانی بر میزان مشارکت مردم بیفزاید. همین‌طور گروه‌های مرجع و افراد شناخته‌شده در عرصه‌های ورزشی، هنری
و .نیز ازجمله گروه‌های تأثیرگذار برافزایش میزان مشارکت در شرایط بحرانی هستند. در کنار فعالیت این افراد و گروه‌ها نکته مهم در جلب مشارکت و پایداری آن شفافیت، اطلاع‌رسانی صحیح و مستمر و مبتنی بر شواهد واقعی است‌. هرقدر شفافیت بیشتر و نیازهای واقعی شناسایی شود و نحوه عملکرد به‌موقع و دقیق در دسترس مردم  قرار بگیرد‌.احتمال پایداری و استمرار و حتی افزایش کمک‌ها و حمایت‌های مردمی و بنگاه‌ها را شاهد خواهیم بود که پشتوانه بزرگ و مهمی برای کشور در جهت افزایش همبستگی اجتماعی هم خواهد بود.  افزون بر این، باید یادآور شد انتخاب روش‌های مناسب و آسان و خلاقیت در اطلاع‌رسانی و بهره‌گیری از ظرفیت ‌ فناوری‌های نوین، رسانه‌ها و سازمان‌های غیردولتی‌ برای جلب مشارکت مردم و تسهیل ارائه کمک‌ها چه نقدی و چه غیرنقدی نیز نقش مهمی در افزایش مشارکت مردم خواهد داشت.
منبع: رومه جام جم. شهریور99

« اطلاع رسانی درباره ایدز را فراموش نکنیم»

ایدز و اطلاع‌رسانی شفاف به جامعه

« سلامت اجتماعی در حوزه مسوولیت اجتماعی»

مشارکت ,مردم ,افراد ,افزایش ,اجتماعی ,ارائه ,مشارکت مردم ,شرایط بحرانی ,در شرایط ,میزان مشارکت ,خواهد بود

مشخصات

آخرین مطالب این وبلاگ

برترین جستجو ها

آخرین جستجو ها

صدای سکوت من شبیه سازی و مدل سازی با cpn tools antefolkge درز ملزومات برق صنعتی و الکترونیک www.payaelc.ir پاشنه بلند نظرات وبلاگ های علوم ماورا شاهین بلاگ shahin blag panapechi فروشگاه اینترنتی نگین کالا