محل تبلیغات شما

یادداشت:نخبگان» معلمشوند

سیدحسن ‌چلک.

رییس انجمن مددکاران اجتمای ایران

(رومه شرق/16 شهریور99)

باتوجه به شروع سال تحصیلی ، این آغاز را  تبریک می‌گویم. خاطرم هست زمان ماوقتی می‌شنیدیم فردی برای معلمی (دانشگاه تربیت معلم) قبول شده است، کلی ذوق می‌کردیمدر‌واقع به دلیل پایگاه و منزلت اجتماعی‌ای هکه معلمان داشتند و افتخار بود. البتهالان هم از نظر من معلمی افتخاری بزرگ است. ولی کمی جلوتر که آمدیم به مرور زماناین منزلت اجتماعی متأسفانه به دلایل مختلف کمتر جلوه داده شده است. بر این باورمکه آموزش‌و‌پرورش برای توسعه و ارتقای کیفیت آموزش چاره‌ای ندارد جز  اینکهدر انتخاب معلمان شرایطی را فراهم کند تا نخبگان رشته‌های مختلف برای معلم‌شدنپیشگام شوند. البته ت‌گذاران کلان کشور در این مسیر نقش بسیار مهم و اساسیدارند تا این منزلت اجتماعی را به معلمان برگردانند تا نخبگان خود برای معلم‌شدنپیشگام شوند. بدون شک تأکید بر تربیت انسان شایسته بدون حضور این نخبگان ممکن استبه آسانی میسر نشود. در این صورت نیروی انسانی بی‌کیفیت به آموزش‌و‌پرورش واردنخواهد شد. البته باید سپاسگزار معلمان فعلی هم باشیم که تلاش ارزنده‌ای دارند ولیواقعیت این است که الان کمتر کسی است که در رتبه‌های بالای کنکور انتخاب‌های اولخود را معلمی تعیین کند. بدون شک کشوری که آموزش‌و‌پرورش قدرتمندترین و مهم‌تریندستگاه اجرائی آن باشد این فضا و شرایط هم برای حضور نخبگان و بهترین‌ها در مدارسفراهم و هموار خواهد شد. هزینه‌کردن در مدارس، سرمایه‌گذاری ارزشمندی برای هرکشوری از جمله کشور ما محسوب می‌شود. بی‌دلیل نیست که در ادیان مختلف الهی از جملهدین اسلام بر اهمیت آموزش‌و‌رورش و کسب علم تأکید می‌شود و برای کسانی که در تعلیم‌وتربیتبودند احترام و جایگاه ویژه‌ای قائل بودند. بپذیریم که اگر قرار است معلمان فقط ازطریق دو دانشگاه شهید رجایی و فرهنگیان تربیت و جذب آموزش‌و‌پرورش شوند که به‌دلیلنیاز به آموزش‌ها‌ی خاص یک راهکار خوب است، تمهیداتی اتخاذ شود که دروازه ورودبرای نخبگان تسهیل شود. ضمن اینکه به نظر می‌رسد برای نخبگانی که به هر دلیلیامکان جذبشان در این دو دانشگاه فراهم نشد، شرایط ورودی تعیین شود تا در صورتتمایل از ظرفیت این نخبگان هم بعد از فارغ‌التحصیلی در مدارس استفاده شود. وقتی باتعدادی از دوستان که ژاپنی بودند صحبت می‌کردم تأکید خاصی داشتند که معلمان شأن ومنزلت اجتماعی بالایی در آن کشور دارند و معتقد بودند ژاپن از طریق مدارس ساخته شدچون مدارس بهترین‌ها را در اختیار دارند و از همین طریق پیشرفت کشورشان رقم خورد.بررسی‌ها نشان می‌دهد که با وجود دگرگونی‌های اقتصادی و اجتماعی صد سال اخیر درژاپن، معلمان همیشه منزلت اجتماعی بالایی داشته‌اند. آنها به‌طور مستمر در دوره‌هایآموزش ضمن خدمت شرکت کرده و کیفیت علمی لازم را برای تدریس در مدارس به عنوان معلمپیدا می‌کنند؛ البته این موضوع فقط به ژاپن برنمی‌گردد. در میان کشورهای جهان،آلمان و کره‌جنوبی هم بیشترین حقوق را به معلمانشان پرداخت می‌کنند. در کشورهاییاز قبیل هلند، انگلیس، لوکزامبورگ، ایرلند، دانمارک، استرالیا و چند کشور دیگر هممعلم از حقوق بالایی برخوردار است. پس یک راهکار دیگر برای ارتقای کیفی خدمات توجهبه کیفیت آموزش‌های ضمن خدمت است. یک راه دیگر برای جذب نخبگان این است که ت‌گذاری‌هایمربوط به حقوق و مزایا برای معلمان بازنگری جدی شوند. به‌گونه‌ای که معلمان ازبالاترین حقوق و مزایا در کشور بهره‌مند باشند و حتی معلمان را از پرداخت مالیاتبر حقوق معاف کنند و حقوق بعد از اشتغالشان (زمان بازنشستگی) هم مثل حقوق زماناشتغالشان باشد. این راه‌ها نخبگان را تشویق خواهد کرد تا انتخاب اول خود را آموزش‌و‌پرورشقرار دهند. در این صورت امیدواری به پیشرفت و توسعه کشور در آینده بیشتر و بیشترخواهد شد. بر این باورم که آینده هر کشوری از جمله ایران از مدرسه ساخته و تعیینمی‌شود.

 

« اطلاع رسانی درباره ایدز را فراموش نکنیم»

ایدز و اطلاع‌رسانی شفاف به جامعه

« سلامت اجتماعی در حوزه مسوولیت اجتماعی»

معلمان ,نخبگان ,حقوق ,هم ,شوند ,کشور ,منزلت اجتماعی ,در این ,از جمله ,که در ,در مدارس ,منزلت اجتماعی بالایی ,برای معلم‌شدن پیشگام

مشخصات

آخرین مطالب این وبلاگ

برترین جستجو ها

آخرین جستجو ها

Jorge's collection Rhonda's game Jessica's blog تـــرنج_گـــرافی enisakspir سایبان , سایبان برقی , سایبان برقی مغازه , سایبان مغازه paupolacon مهندسی مکانیک olume parsa book کافه شاعرانه