یادداشت:جاندانشآموزان باید در اولویت باشد
سیدحسن چلک رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران
(منبع:رومه آرمان ملی/16 شهریور99)
کرونا روی بخشهایمختلف جامعه از جمله یکی از مهمترین بخشها که نظام آموزش است، تاثیر گذاشته است.این شرایط زمینهای را فراهم کرد تا مدارس و دانشگاهها تعطیل شوند و بازگشاییمجدد مدارس در آغاز سال تحصیلی هم با یک تردید مواجه شود و هم نگرانیهای جدیایجاد کند. این درحالی است که تقریبا اخبار و گزارشهای ارائهشده ازسوی مسئولانحکایت از آن داشت که بازگشایی مدارس منوط به شرایط استانها- قرمز و زرد و سفید-خواهد بود. فرضکنید مدرسهای 40 دانشآموز دارد و 20 دانشآموز مجبورند به مدرسهبروند. تنها هزینه تهیه ماسک روزانه یک دانشآموز را در نظر بگیرید که در طول سالاحتمالا برای همه خانوادهها امکانپذیر نیست. نکته قابل تامل مراسم بازگشاییمدارس توسط رئیسجمهور است که در فضای حضوری صورت نگرفت ولی سال تحصیلی جدید بهصورت حضوری شروع شد! گزارشی از شرکت واحد مربوط به حوزه حملونقل حکایت از آمادگیو غافلگیری توامان متولیان این حوزه دارد که ناشی از تصمیمگیری لحظهای است. ازطرف دیگر وزیر بهداشت نگران شیوع مجدد کروناست. توجه کنیم که حتی اگر محیط مدرسهایمن باشد، حضور بچهها در محیطهای عمومی که عموما محیطهای ایمنی نیستند، باترددشان خطر ابتلا را تشدید میکند. از سویی واقعا تامین مواد ضدعفونی و شوینده وامکانات برای همه مدارس شدنی نیست. آیا بعد از هربار استفاده دانشآموزان ازآبخوری، آبسردکن و سرویسهای بهداشتی، ضدعفونی انجام میشود؟! در مدارسی که حیاطکوچکی دارند، رعایت فاصلهگذاری چگونه خواهد بود؟ ممکن است بگویند کشورهای آلمان،انگلیس و آمریکا اقدام به بازگشایی مدارس کردهاند اما زیرساختهای قوی این کشورهابهگونهای است که مثلا در کشور آلمان نهتنها حضور دانشآموزان به نصف تعدادرسیده بلکه گروهبندی هم شدهاند و با همدیگر ارتباطی ندارند؛ چنانچه دانشآموز،مدیر یا معلم یک گروه مبتلا شوند، تنها همان گروه قرنطینه میشوند. ولی با امکاناتموجود ما، خطر متوجه مقاطع ابتدایی و حتی تا مقطع نهم بیشتر است. ضمن اینکه رعایتنکات بهداشتی از سوی بچههای کمسنتر به دلیل ویژگیهایی که دارند، ضریب اطمینانکمتری نسبت به دانشگاه و دانشجویان دارد ولی مدارس به صورت حضوری بازگشایی میشود.تقریبا 21میلیون نفر جمعیت ما در مناطق کمبرخوردار و محلات ناکارآمد شهری زندگیمیکنند و معمولا هم تراکم بچهها و بُعد خانوار در این مناطق بیشتر است لذا ایننگرانی که بازگشایی به این شکل زمینه بروز بحرانهای دیگر را فراهم کند هم وجوددارد. واقعیت این است که آمادگی بازگشایی مدارس وجود ندارد و آنچه درخصوص حضور یکخطدرمیان دانشآموزان یا اختیاریشان گفته میشود، عملا بازی کردن با آموزش است و برکیفیت آموزش تاثیر میگذارد. اگر کرونا نباید مانع از حضور در عرصههای اجتماعیشود اما درعینحال بهترین راهکار در خانه ماندن است، این تناقض و تضاد مردم راآزرده میکند. واقعیت این است که حتی اگر قرار باشد با کرونا زندگی کنیم زمانی کهزیرساخت فراهم نیست، نباید اینگونه تصمیم گرفت. البته در این خصوص آموزشوپرورشمقصر نیست. مسئولان درحالی تاکید بر تبعیت از نگاه کارشناسان در تصمیمگیری دارندکه کارشناسان حوزه بهداشت، کادر درمان و نظام پزشکی نگرانیهای خود از بازگشاییحضوری مدارس را اعلام کردهاند. بعضی کشورهای آفریقایی یکسال آموزش را تعطیلکردند چون هر تصمیمی که با جان مردم همراه باشد، قطعا پیامد دارد. جان دانشآموزاندر اولویت است، جامعه ما واقعا پذیرش بروز و ظهور بحران جدید را ندارد.
« اطلاع رسانی درباره ایدز را فراموش نکنیم»
مدارس ,بازگشایی ,دانشآموزان ,هم ,حضوری ,حضور ,است که ,بازگشایی مدارس ,جان دانشآموزان ,در اولویت ,که در
درباره این سایت