محل تبلیغات شما

آموزشآنلاین، جامعه‌پذیری ‌آفلاین


روانشناسان هشدار می‌دهند که پیامدهای طولانی‌مدتآموزش از راه دور می‌تواند برای سلامت کودکان و نوجوانان مخاطره‌آمیز باشد.

به گزارش خبرگزاری مهر، همشهری نوشت: همزمان با سال تحصیلی متفاوتی کهدانش‌آموزان در مدارس تجربه می‌کنند، دوران متفاوتی هم برای خانواده‌ها آغاز شدهاست. خانواده‌هایی که تا پیش از این بخش عمده مسئولیت آموزش فرزندانشان را به مدارسواگذار کرده بودند حالا مسئولیتی دوچندان یافته‌اند. مادران زمان فراغت بسیارمحدودی دارند و مسئولیت نظارت بر چگونگی حضور فرزندانشان در کلاس‌های درس عملاً بهآنها واگذار شده و این در حالی است که نگرانی‌های زیادی درباره پیامدهای طولانیشدن آموزش از راه دور بر سلامت روان دانش‌آموزان و وابستگی شدید آنها به اینترنتوجود دارد.

به‌گزارش همشهری، درنخستین ماه‌های شیوع کرونا در جهان، تعطیلی مدارساتفاق خوشایندی بود، هم برای خانواده‌ها و هم برای دانش‌آموزان. درس خواندن درخانه تجربه تازه‌ای به شمار می‌رفت که در میانه همه‌گیری کووید -۱۹ بسیاری قدردان آنبودند. حالا اما شرایط متفاوت است. تا چندماه دیگر تجربه زیستن درکنار کرونا یک‌ساله می‌شود وپیامدهای اختلالی که کرونا در بخش‌های مختلف برجایگذاشته روشن شده است. روانشناسان می‌گویند، تعطیل شدن مدارس، کودکان را ازدوستانشان و شبکه گسترده جامعه آنها جدا کرده است و به‌نظر می‌رسد بر سلامت روانآنها تأثیر داشته باشد و بسیار مهم است که مراقبت‌های بهداشت روان برای کودکان ونوجوانان بسیار جدی گرفته شود.

جیمی.دی‌آتن، روانپزشک،در مقاله‌ای در نشریه سایکولوژی‌تودی هشدار داده است کهبیشتر اختلالات بهداشت روان که در بزرگسالی نمود پیدا می‌کند از دوران کودکی آغازمی‌شود. اختلالاتی که اگر زود شناسایی و درمان نشوند، به‌طور بالقوه منجر به ضعفدر سلامت و پیامدهای اجتماعی می‌شود. او هشدار داده است که تحت‌تأثیر کرونا میلیون‌هاکودک و نوجوان صبح‌ها در خانه یا اتاق شخصی‌شان محبوس هستند. پیامدهای این شرایطمنجر به کاهش شدید تحرک کودکان، محدودیت ارتباط آنها با دیگران و مصرف خارج از حدتعادل اینترنت و تلویزیون می‌شود. چالش اساسی در این میان نقشی است که به خانواده‌هامحول شده است. تعطیلی مدارس به‌معنای تغییر نقش از معلم به والدین است، اما کمنیستند والدینی که برای پذیرش این نقش هم آمادگی کافی ندارند.

حسن ‌چلک، رئیس انجمنمددکاری اجتماعی ایران، با بیان اینکه کارکردهایی که محیط مدرسه دارد در هیچ کتابییافت نمی‌شود، به همشهری می‌گوید: دانش‌آموزان در مدرسه علاوه بر یادگیری مباحثآموزشی، موضوعاتی مثل نظم و مسئولیت‌پذیری اجتماعی، احترام به دیگران، پشتکار،آشنایی با هنجارها و ارزش‌های اجتماعی و فرهنگی و احترام به تفاوت‌ها را در تعاملبا سایر دانش‌آموزان و اولیای مدرسه می‌آموزند.

به گفته او، بخشی ازمهارت‌هایی که دانش‌آموزان در مدارس فرا می‌گیرند در هیچ کتاب و جزوه‌ای یافت نمی‌شودو بسیاری از فعالیت‌هایی که کودکان باید در مدرسه آموزش ببینند در شرایط خانهماندن یا مهیا نمی‌شود و یا کمرنگ می‌شود.
‌چلک با تأکید بر اینکه حضوردانش‌آموزان در مدرسه در شرایط عادی به سلامت اجتماعی آنها بیشتر کمک می‌کند،ادامه می‌دهد: ماندن در خانه دانش‌آموزان را از خطر ابتلاء به کرونا حفظ می‌کنداما آنها را در معرض مخاطرات دیگری قرار می‌دهد. خانه در شرایط کنونی و با تکیه برفضای مجازی نمی‌تواند بخشی از کارکردهای مدرسه را به‌طور کامل جبران کند. تا ماه‌هایقبل از کرونا، این تعاملات با دیگر دانش‌آموزان و گروه‌های هم‌سن و سال بر عهدهاولیای مدرسه بود و الان خانواده‌ها نقش پر رنگ‌تری در شرایط کرونایی برای حفظسلامت روان، بالابردن سواد اجتماعی، مهارت‌ها،کارهای گروهی، نیکوکاری و کارهای داوطلبانه ایفا می‌کنند.

آنطور که رئیس انجمنمددکاران اجتماعی ایران می‌گوید؛ در شرایط کنونی خانواده‌ها باید با وجود مشغله‌هاییکه دارند بیشتر کنار فرزندانشان باشند تا بلکه پیامدهای منفی ناشی از حضور نداشتندانش‌آموزان در مدرسه و کارکردهای اجتماعی آن را تا حدودی پوشش دهند. او می‌گوید:طولانی شدن این روند نگرانی‌هایی ایجاد می‌کند؛ وابستگی بیش از حد کودکان به فضایمجازی و چرخش اطلاعات غیرقابل کنترل در این فضا به ویژه برای بچه‌هایی که در سنینکمتر قرار دارند می‌تواند تهدیدی جدی برای آینده و سلامت آنها به همراه داشته باشد.


کارشناسانمی‌گویند: همکاری خانواده و دانش‌آموز در زمانی که فضای مجازی جایگزین حضور درمدرسه شده‌، نقش بسیار تعیین‌کننده‌ای دارد. در خانه ماندن و آموزش مجازی نبایدمنجر به بی‌نظمی برنامه زندگی و آموزشی کودکان و حضور بیش از اندازه آنها در فضایمجازی شود. به گفته چلک، مسئله‌ای کهخانواده‌ها باید بدانند این است در زمانی که کودکان عمدتاً در خانه تحت آموزشآنلاین هستند، مدیریت استفاده از فضای مجازی و نظم برنامه‌های روزانه آنها نبایدبه هم بخورد، چرا که این مسئله بر سلامت آنها تأثیرات نامطلوبی خواهد داشت. درواقعکودکان باید در ساعت مشخصی بیدار شوند، بخوابند و برنامه روزانه منظمی را دنبالکنند، مانند زمانی که به مدرسه می‌رفتند. در غیراین صورت پس از عبور ازدوران کرونا هم دانش‌آموزان عادت‌های جدیدی پیدا می‌کنند که بازگشت به مدرسه رابرای آنها دشوار می‌کنند.

یکی از مهم‌ترین دلایلفراخواندن دانش‌آموزان به کلاس‌های درس در هشتمین‌ماه همزیستی با کرونا در جهان،روشن شدن مخاطرات آموزش از راه دور طولانی‌مدت بر دانش‌آموزان بوده است. اگرچهپیامدهای این خانه‌نشینی برای همه کودکان در مناطق مختلف جهان یکسان نبوده است،اما تحقیقات متعددی افزایش احساس افسردگی در کودکان و نوجوانان را گزارش کرده‌اند

شیوا دولت‌آبادی،روانشناس نیز با بیان اینکه نگرانی خانواده‌ها عقب افتادن بچه‌ها از آموزش است، بههمشهری» می‌گوید: بچه‌ها در بیشتر شهرهای جهان تحت‌تأثیر همه‌گیری کرونا شرایطمشابهی دارند و جامعه‌پذیری آنها به نوعی با اختلال مواجه شده است. علاوه بر اینکهمسئله بازماندگی از تحصیل وجود دارد. این دو مسئله اصلی پیش‌روی ما هستند که نبایداز آنها غفلت کنیم.

به گفته او، مدرسه یکمکان اجتماعی و محلی برای آماده کردن دانش‌آموزان برای زندگی اجتماعی و بزرگسالیاست و اگر فقط قرار به آموزش مجازی باشد جای بسیاری از آموزش‌هایی که در مدارس بهدانش‌آموزان تعلیم داده می‌شد خالی می‌ماند.

او درباره راهکارهاییکه خانواده‌ها در سال تحصیلی جدید باید مورد توجه قرار دهند، می‌گوید: اگرچه ناچاربه آموزش مجازی دانش‌آموزان هستیم و بسیاری از خانواده‌ها با فرستادن فرزندانشانبه مدرسه مخالفت کرده‌اند، اما باید تمهیداتی اندیشیده شود تا جای خالی آموزش‌هاییمثل مهارت‌های زندگی و ارتباطات دسته‌جمعی خالی نماند و بچه‌ها به نوعی دچار جداافتادگی از اجتماع و هم‌سن وسال‌های خود نشوند. در عین اینکه خانواده‌ها باید به علائم تغییر رفتار فرزندانشانتحت‌تأثیر شرایط آموزشی جدید توجه داشته باشند.

به گفته دولت آبادی،این جدا افتادن از هم‌سن و سال‌ها برای کودکان بسیار مهم‌تر از سایر افراد است،چرا که آنها تصور می‌کنند این شرایط پایدار خواهد بود و هیچ تغییری نخواهد کرد. اوبا بیان اینکه تعداد زیادی از دانش‌آموزان به‌دلیل شرایط خاص خانوادگی‌شان،توانایی استفاده از شبکه‌های مجازی را ندارند، از افزایش نابرابری در دسترسی بهامکانات آموزشی در سال تحصیلی جاری و همزمان با کرونا ابراز نگرانی کرد. به گفتهاو، این مسئله باید به‌صورت کلان رفع شود و ابزارهای لازم با برنامه‌ریزی‌های کلاندر اختیار دانش‌آموزان قرار بگیرد. در غیر این ‌صورت شاهد بروز شکاف در آموزش دانش‌آموزانخواهیم بود.

منبع:خبرگزاری مهر /23شهریور99 به نقل از رومه همشهری

 

« اطلاع رسانی درباره ایدز را فراموش نکنیم»

ایدز و اطلاع‌رسانی شفاف به جامعه

« سلامت اجتماعی در حوزه مسوولیت اجتماعی»

دانش‌آموزان ,مدرسه ,آموزش ,شرایط ,کودکان ,خانواده‌ها ,در شرایط ,فضای مجازی ,دانش‌آموزان در ,در خانه ,در مدرسه ,آنلاین، جامعه‌پذیری ‌آفلاین ,آموزش آنلاین، جامعه‌پذیری

مشخصات

آخرین مطالب این وبلاگ

برترین جستجو ها

آخرین جستجو ها

vingcompmaglio خدمت بیگاری و اجباری سربازی combersjida serraredi استفتائات جدید (دی ماه 96) بک لینک viatingjasi کتابخانه مرکزی دارالعلوم زاهدان پــــــرشـ کـ سـ تـ ـه گن لاغری شکم