محل تبلیغات شما

یادداشت:

هزینه‌های اخلاقی زندگی کردن را بالا نبریم

سیدحسن ‌چلک رئیس انجمنمددکاران اجتماعی ایران

(آرمان ملی،27 نهر99)

یکی از مهم‌ترین درس‌های زندگیپیامبر اکرم(ص) موضوع اخلاق» بود.ایشان در بیان فلسفه بعثت خود می‌فرمودند کهبرای ترویج و تکمیل مکارم اخلاق آمده‌اند؛ موضوعی که این روزها بیش از هر زمانی بهترویج آن نیاز داریم و از بی‌اخلاقی‌ها و بداخلاقی‌ها رنج می‌بریم و اگر بخواهم بهمولفه‌هایی که تهدیدکننده اخلاق هستند، اشاره کنم خود چندین یادداشت را می‌طلبد.برخی از این مولفه‌ها شامل دروغگویی، کبر و غرور، ظلم به دیگران، بددهنی(فحاشی)،حسادت، سکوت در برابر ظلم، نفاق و دورویی، خیانت در امانت (تاملی بر اختلاس‌هایانجام‌شده توسط مسئولان مرتبط)، هتک حرمت و آبروی مردم و. هستند که خود گویایگوشه‌ای از بی‌اخلاقی در هر جامعه‌ای محسوب می‌شود و اگر کوتاه به هر کدام از اینمولفه‌ها نگاه کنیم، متوجه می‌شویم که چقدر در جامعه امروزی آشنا به نظر می‌آیند.مولفه‌هایی که ترویج آنها زمینه‌ای فراهم کرده که فضایل اخلاقی در جامعه آنگونه کهبایسته است، نهادینه نشود؛ موضوعی که از منظر جامعه‌شناسی هم بسیار مهم و ضروریدانسته شده است. یکی از این جامعه‌شناسان که در این زمینه دیدگاه‌های خود را مطرحکرده امیل دورکیم» است که بامطالعه آنچه در کتاب‌ها و پژوهش‌های مختلف نوشته شده،گویای این اعتقاد و دیدگاهش است که اخلاق تمام آن‌ چیزهایی است که انسان را بهضرورت زندگی با دیگری و به حساب آوردن وجود او، وامی‌دارد و سبب می‌شود وی حرکاتخود را بر پایه‌ای جز انگیزش‌های خودپرستانه‌اش تنظیم کند و هر قدر این‌گونه پیوندهابیشتر و نیرومندتر باشد، اخلاقیات استوارتر است. از نظر دورکیم، اخلاق بیش از آنکهبرای رهایی فرد باشد، آگاهی به حالت وابستگی به دیگران است. بنابراین جامعهرویدادی بیگانه از اخلاق نیست بلکه برعکس، جامعه شرط ضروری اخلاق است. در واقع بشراز آن‌رو موجودی اخلاقی است که در جامعه زندگی می‌کند. شاید به همین دلیل است کهجامعه‌پذیری از موضوعات کلیدی در جامعه‌شناسی قلمداد می‌شود. علامه طباطبایی، صاحبتفسیر المیزان هم اخلاق را از ملکات فاضله می‌داند که تحصیل آن با تکرار عمل صالحبه دست می‌آید. ایشان اساس و معیارهای کارکردهای اجتماعی اخلاق را تامین سعادتدنیوی و اخروی، تامین بهداشت جسمی و روحی انسان، اصلاح جامعه، ایجاد وحدت وهمبستگی اجتماعی، تنظیم زندگی اجتماعی انسان، شکوفایی تمدن و فرهنگ، و. می‌داند.به همین دلیل اخلاقی بودن و اخلاقی زندگی کردن در جامعه بیش از همیشه باید موردتوجه قرار گیرد. کار سختی است چون گاهی اوقات با صداقت، کارت پیش نمی‌رود، باشجاعت و مقابله با تخلف و فساد و ناکارآمدی و ظلم و. زندگی کردن برای من و شماهزینه دارد و بعضا با عبارت‌هایی از قبیل: نمی‌توانی ساکت باشی، مگر فقط تو هستی،خیلی‌های دیگر را ببین سکوت کردند و پست‌شان را دارند و دارند کیف می‌کنند، یا یکدست که صدا ندارد، کو گوش شنوا و. انگیزه اخلاقی بودن و اخلاقی زندگی کردن را ازمن و شما می‌گیرند، درحالی‌که این سکوت‌ها و بی‌تفاوتی‌ها و منزوی کردن دیگران،خواسته آنان است چون در این صورت است که فساد ریشه‌دار و عمیق می‌شود. اجازه ندهیمانسان‌های اخلاق‌مدار، بی‌تفاوت شوند و گوشه‌گیر که خود همچون سمی مهلک برای هرجامعه محسوب می‌شود.

 

« اطلاع رسانی درباره ایدز را فراموش نکنیم»

ایدز و اطلاع‌رسانی شفاف به جامعه

« سلامت اجتماعی در حوزه مسوولیت اجتماعی»

زندگی ,اخلاقی ,اخلاق ,جامعه ,می‌شود ,بیش ,است که ,زندگی کردن ,اخلاقی زندگی ,در جامعه ,از این ,هزینه‌های اخلاقی زندگی

مشخصات

آخرین مطالب این وبلاگ

برترین جستجو ها

آخرین جستجو ها

قشلاق Cynthia's style clonsanritab rambklintesvoort Charles's life روستای تاریخی بند امیر koodakihaye man teaulottafing شهادت سرای فاریاب کرمان وبلاگ امام مهدی (عج)